- Rada Gminy
- Kadencja 2024-2029
- Skargi i wnioski
Skargi i wnioski
Przewodniczący Rady Gminy Aleksandrów Kujawski, Pan Marek Wieczorek
przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy wtorek od 9.00 do 15.00.
Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji.
- Przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji wybiera rada zwykłą większością głosów, a jego zastępcę wybierają członkowie ze swego składu.
- Komisja rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
- 1. Komisja działa na podstawie ustawy oraz niniejszego statutu.
2. Złożoną skargę przed skierowaniem jej do rozpatrzenia przez radę, przewodniczący kieruje do komisji skarg, wniosków i petycji celem zbadania zasadności zarzutów zawartych w skardze. Przewodniczący zawiadamia skarżącego o terminie rozpatrzenia skargi.
3. Komisja skarg, wniosków i petycji zapoznaje się z wyjaśnieniami wójta lub kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, którego dotyczy skarga. Po zbadaniu skargi, komisja skarg, wniosków i petycji przedstawia radzie swoje stanowisko dotyczące zasadności skargi obejmujące projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
4. Rada rozpatruje skargę na pierwszej sesji następującej po posiedzeniu komisji skarg, wniosków i petycji, na którym badano skargę. O sposobie załatwienia skargi przewodniczący zawiadamia skarżącego przesyłając odpis podjętej uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
5. Wnioski, których przedmiotem są sprawy objęte zakresem działania rady, przewodniczący przedstawia do zaopiniowania komisji skarg, wniosków i petycji. Wnioski są rozpatrywane na najbliższej sesji rady. W razie niemożności załatwienia wniosku w ustawowym terminie, przewodniczący zawiadamia wnioskodawcę o przewidywanym terminie załatwienia wniosku. - Petycję, która wpłynęła do rady przewodniczący kieruje niezwłocznie do rozpatrzenia przez komisję skarg, wniosków i petycji oraz do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu. Przewodniczący komisji skarg, wniosków i petycji kieruje petycję do rozpatrzenia na najbliższe posiedzenie komisji. Jeżeli komisja uzna, że przedmiot petycji nie mieści się w kompetencji organu uchwałodawczego, za pośrednictwem przewodniczącego przekazuje ją niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia właściwemu organowi władzy publicznej. O przekazaniu petycji według właściwości informuje podmiot wnoszący petycję.
- Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
- Po rozpatrzeniu skargi, wniosku lub petycji, komisja przedkłada radzie projekt uchwały rady w sprawie rozpatrzenia danej skargi, wniosku lub petycji wraz z jej uzasadnieniem, uwzględniającym stanowisko komisji. Uzasadnienie winno zawierać krótki opis przedmiotu sprawy, stwierdzenie co do zasadności lub niezasadności skargi lub wniosku, albo propozycję w zakresie dalszego procedowania w sprawie petycji.
- Przewodniczący rady zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem.
- Corocznie w terminie do dnia 30 czerwca w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu zamieszcza się zbiorczą informację o petycjach, które zostały rozpatrzone przez komisję skarg, wniosków i petycji w roku poprzednim.