- Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski
- Zarządzenia Wójta Gminy
Zarządzenie Nr 179/2024 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 6 grudnia 2024 roku w sprawie organizacji i zasad działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
Zarządzenie Nr 179/2024
Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski
z dnia 6 grudnia 2024 roku
w sprawie organizacji i zasad działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), art. 19 ust. 1 – 3 i art. 20 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 122 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290), w związku z zarządzeniem Nr 232/2024 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14 sierpnia 2024 r. w sprawie organizacji i zasad działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego
zarządza się co następuje:
§ 1.1. Tworzy się na terenie gminy Aleksandrów Kujawski zintegrowany gminny system ostrzegania i alarmowania (SOiA), oparty na systemie wczesnego ostrzegania (SWO), systemie wykrywania i alarmowania (SWA), Powiatowym Systemie Ostrzegania i Alarmowania, Wojewódzkim Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania, Krajowym Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania (KSWSiA) i systemie powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza (ODN).
2. Gminny SOiA obejmuje organy administracji publicznej, kierowników jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej realizujących zadania czasu pokoju („P”) w ramach SWO, a po ogłoszeniu wyższych stanów gotowości i czasu wojny („W”) realizację dodatkowych zadań w ramach SWA.
§ 2.1. Do zadań realizowanych w ramach działania gminnego SOiA należą:
1) kierowanie monitorowaniem zagrożeń na terenie gminy;
2) wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
3) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
4) ocena zagrożeń występujących na terenie gminy;
5) zapewnienie przepływu informacji w zakresie występujących zagrożeń;
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
7) realizowanie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
8) gromadzenie, przetwarzanie danych i udzielanie informacji o zagrożeniach w tym w ramach funkcjonujących aplikacji informatycznych;
9) prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania nadawanego przez Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania – ODN;
10) opracowywanie komunikatów CBRN zgodnie z metodyką ATP 45 na potrzeby zagrożeń chemicznych, biologicznych lub radiacyjnych;
2. Pod pojęciem przepisów szczególnych, o których mowa w pkt. 2, 3 i 7, rozumie się odrębne przepisy wynikające z ustawy, rozporządzenia lub zarządzenia, w ramach których jednostka organizacyjna, organ, instytucja, inspekcja, służby, straże i podmiot leczniczy jest zobowiązany do ratowania zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony mienia i środowiska naturalnego.
3. Zadania wymienione w § 2ust. 1 realizowane są zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
1) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową;
2) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 2 realizują jednostki organizacyjne oraz podmioty lecznicze, służby, inspekcje i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 – 15;
3) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 3 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1,3-12;
4) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 4 realizuje Wójt poprzez GCZK;
5) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 15;
6) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6 realizują organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 5, 12 – 14;
7) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-11,14-15;
8) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 8 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1,6-9,15;
9) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 9, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową;
10) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 10, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową.
§ 3.1. Zadania SOiA realizują następujące organy administracji publicznej, kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
1) Wójt poprzez komórkę organizacyjną urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego;
2) Starosta poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) - Biuro Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych;
3) Komendant Powiatowy Policji w Aleksandrowie Kujawskim poprzez podległe sobie jednostki organizacyjne policji prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
4) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim poprzez jednostki organizacyjne prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
5) Komendant Straży Gminnej w Aleksandrowie Kujawskim
6) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Aleksandrowie Kujawskim poprzez Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną;
7) Kierownik Oddziału we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
8) Powiatowy Lekarz Weterynarii poprzez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Aleksandrowie Kujawskim;
9) Kierownik Delegatury we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska;
10) Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;
11) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych zs w Odolionie
12) nadawcy programów radiowych i telewizyjnych oraz redaktorzy naczelni dzienników w ramach realizacji obowiązku określonego w art. 5 ust. 4 i art. 26 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. 2017 poz. 1897) i art. 34 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 2018 poz. 1914);
13) kierownicy jednostek organizacyjnych oraz zakładów z terenu gminy Aleksandrów Kujawski stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zobowiązanych w myśl przepisów o ochronie środowiska do sporządzania zewnętrznych planów ratowniczych i realizacji procedur określonych w tych planach;
14) osoby kierujące podmiotami wykonującymi działalność leczniczą;
15) kierownicy podmiotów realizujących działania istotne dla funkcjonowania infrastruktury, w szczególności dostaw energii elektrycznej, gazu, wody oraz realizujących odbiór ścieków i śmieci.
2. Jednostki i instytucje oraz zakłady wchodzące w skład SOiA zobowiązane są do wymiany informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń ludności lub środowiska.
3. Do wymiany informacji, o której mowa w ust. 2 zobowiązane są również jednostki organizacyjne i instytucje, wymienione w § 1 ust. 4 załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia, a nie wymienione w ust. 1 przedmiotowego zarządzenia.
4. Włączenie jednostek organizacyjnych, instytucji i podmiotów gospodarczych do SOiA nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań wynikających z odrębnych przepisów prawa.
§ 4.1. Wójt zapewni całodobowy nadzór nad funkcjonowaniem SOiA na administrowanym obszarze zgodnie z posiadaną właściwością.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SOiA dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 niezwłocznie przekazują do Urzędu Gminy Aleksandrów Kujawski.
3. Organy administracji publicznej przekazują uzyskane informacje organom funkcjonującym na wyższym i/lub niższym szczeblu.
§ 5. Podmioty odpowiedzialne w zakresie swoich kompetencji za realizację zadań w ramach SOiA przygotowują się do realizacji tychże zadań przez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu zarządzania kryzysowego,
b) opracowania i aktualizacji procedur opisujących szczegółowo działanie systemu w ramach planów zarządzania kryzysowego, opracowywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej,
c) organizacji systemu łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach,
d) tworzenia warunków do preferencyjnego przekazu informacji w ramach SOiA.
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyk dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów doskonalących i sprawdzających funkcjonowanie systemu i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach.
§ 6. Szczegółowe zasady organizacji, działania systemu, funkcjonowania i dokumentowania oraz informowania, ostrzegania i alarmowania SOiA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski określa:
1) załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wczesnego ostrzegania SWO na terenie gminy Aleksandrów Kujawski;
2) załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wykrywania i alarmowania SWA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski .
§ 7. Organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o których mowa § 3 ust. 1, nie później niż w terminie do 31.12.2024 r. dostosują wewnętrzne unormowania zgodnie z posiadanymi kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych, według właściwości terenowej i rzeczowej w zakresie systemu ostrzegania i alarmowania do wymogów określonych niniejszym zarządzeniem.
§ 8. 1. Nadzór nad całością funkcjonowaniem SOiA na obszarze gminy Aleksandrów Kujawski sprawuje Wójt.
2. Wykonanie zarządzenia, nadzór nad koordynacją i przygotowaniem SWO i SWA do realizacji zadań, oraz organizację szkoleń, ćwiczeń i treningów dla elementów systemu SOiA powierza się Sekretarzowi Gminy Aleksandrów Kujawski .
§ 9. 1. Traci moc Zarządzenie Nr 147/2019 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 31 grudnia 2019 r w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski .
2. Traci moc Zarządzenie Nr 51/2021 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
/-/ Andrzej Olszewski
Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski