Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Zarządzenie Nr 179/2024 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 6 grudnia 2024 roku w sprawie organizacji i zasad działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.

Zarządzenie Nr 179/2024
Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski
z dnia 6 grudnia 2024 roku

w sprawie organizacji i zasad działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), art. 19  ust. 1 – 3  i art. 20 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 122 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290), w związku z zarządzeniem  Nr 232/2024 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14 sierpnia 2024 r. w sprawie organizacji i zasad działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego

zarządza się co następuje:

§ 1.1. Tworzy się na terenie gminy Aleksandrów Kujawski zintegrowany gminny system ostrzegania i alarmowania (SOiA), oparty na systemie wczesnego ostrzegania (SWO), systemie wykrywania i alarmowania (SWA), Powiatowym Systemie Ostrzegania i Alarmowania, Wojewódzkim Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania, Krajowym Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania (KSWSiA) i systemie powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza (ODN).
2. Gminny SOiA obejmuje organy administracji publicznej, kierowników jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej realizujących zadania czasu pokoju („P”) w ramach SWO, a po ogłoszeniu wyższych stanów gotowości i czasu wojny („W”) realizację dodatkowych zadań w ramach SWA.

§ 2.1. Do zadań realizowanych w ramach działania gminnego SOiA należą:
1) kierowanie monitorowaniem zagrożeń na terenie gminy;
2) wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
3) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
4) ocena zagrożeń występujących na terenie gminy;
5) zapewnienie przepływu informacji w zakresie występujących zagrożeń;
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
7) realizowanie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
8) gromadzenie, przetwarzanie danych i udzielanie informacji o zagrożeniach w tym w ramach funkcjonujących aplikacji informatycznych;
9) prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania nadawanego przez Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania – ODN;
10) opracowywanie komunikatów CBRN zgodnie z metodyką ATP 45 na potrzeby zagrożeń chemicznych, biologicznych lub radiacyjnych;

2. Pod pojęciem przepisów szczególnych, o których mowa w pkt. 2, 3 i 7, rozumie się odrębne przepisy wynikające z ustawy, rozporządzenia lub zarządzenia, w ramach których jednostka organizacyjna, organ, instytucja, inspekcja, służby, straże i podmiot leczniczy jest zobowiązany do ratowania zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony mienia i środowiska naturalnego.
3. Zadania wymienione w § 2ust. 1 realizowane są zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
1) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową;
2) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 2 realizują jednostki organizacyjne oraz podmioty lecznicze, służby, inspekcje i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 – 15;
3) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 3 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1,3-12;
4) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 4 realizuje Wójt poprzez GCZK;
5) zadanie wymienione w § 2  ust. 1 pkt 5 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 15;
6) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6 realizują organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 5, 12 – 14;
7) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-11,14-15;
8) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 8 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1,6-9,15;
9) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 9, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową;
10) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 10, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową.

§ 3.1. Zadania SOiA realizują następujące organy administracji publicznej, kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
1) Wójt poprzez komórkę organizacyjną urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego;
2) Starosta poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) - Biuro Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych;
3) Komendant Powiatowy Policji w Aleksandrowie Kujawskim poprzez podległe sobie jednostki organizacyjne policji prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
4) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim poprzez jednostki organizacyjne prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
5) Komendant Straży Gminnej w Aleksandrowie Kujawskim
6) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Aleksandrowie Kujawskim poprzez Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną;
7) Kierownik Oddziału we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony  Roślin i Nasiennictwa;
8) Powiatowy Lekarz Weterynarii poprzez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Aleksandrowie Kujawskim;
9) Kierownik Delegatury we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska;
10) Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;
11) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych zs w Odolionie
12) nadawcy programów radiowych i telewizyjnych oraz redaktorzy naczelni dzienników w ramach realizacji obowiązku określonego w art. 5 ust. 4 i art. 26 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. 2017 poz. 1897) i art. 34 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 2018 poz. 1914);
13) kierownicy jednostek organizacyjnych oraz zakładów z terenu gminy Aleksandrów Kujawski stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zobowiązanych w myśl przepisów  o ochronie środowiska do sporządzania zewnętrznych planów ratowniczych i realizacji procedur określonych w tych planach;
14) osoby kierujące podmiotami wykonującymi działalność leczniczą;
15) kierownicy podmiotów realizujących działania istotne dla funkcjonowania infrastruktury, w szczególności dostaw energii elektrycznej, gazu, wody oraz realizujących odbiór ścieków i śmieci.
2. Jednostki i instytucje oraz zakłady wchodzące w skład SOiA zobowiązane są do wymiany informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń ludności lub środowiska.
3. Do wymiany informacji, o której mowa w ust. 2 zobowiązane są również jednostki organizacyjne i instytucje, wymienione w § 1 ust. 4 załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia, a nie wymienione w ust. 1 przedmiotowego zarządzenia.    
4. Włączenie jednostek organizacyjnych, instytucji i podmiotów gospodarczych do SOiA nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań wynikających z odrębnych przepisów prawa.

§ 4.1. Wójt zapewni całodobowy nadzór nad funkcjonowaniem SOiA na administrowanym obszarze zgodnie z posiadaną właściwością.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SOiA dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 niezwłocznie przekazują do Urzędu Gminy Aleksandrów Kujawski.
3. Organy administracji publicznej przekazują uzyskane informacje organom funkcjonującym na wyższym i/lub niższym szczeblu.

§ 5. Podmioty odpowiedzialne w zakresie swoich kompetencji za realizację zadań w ramach SOiA przygotowują się do realizacji tychże zadań przez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu zarządzania kryzysowego,
b) opracowania i aktualizacji procedur opisujących szczegółowo działanie systemu w ramach planów zarządzania kryzysowego, opracowywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej,
c) organizacji systemu łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach,
d) tworzenia warunków do preferencyjnego przekazu informacji w ramach SOiA.
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyk dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów doskonalących i sprawdzających funkcjonowanie systemu i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach.

§ 6. Szczegółowe zasady organizacji, działania systemu, funkcjonowania i dokumentowania oraz informowania, ostrzegania i alarmowania SOiA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski określa:
1) załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu  wczesnego ostrzegania SWO na terenie gminy Aleksandrów Kujawski;
2) załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wykrywania i alarmowania SWA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski .

§ 7. Organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o których mowa § 3 ust. 1, nie później niż w terminie do 31.12.2024 r. dostosują wewnętrzne unormowania zgodnie z posiadanymi kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych, według właściwości terenowej i rzeczowej w zakresie systemu ostrzegania  i alarmowania do wymogów określonych niniejszym zarządzeniem.

§ 8. 1. Nadzór nad całością funkcjonowaniem SOiA na obszarze gminy Aleksandrów Kujawski sprawuje Wójt.
2. Wykonanie zarządzenia, nadzór nad koordynacją i przygotowaniem SWO i SWA do realizacji zadań, oraz organizację szkoleń, ćwiczeń i treningów dla elementów systemu SOiA powierza się Sekretarzowi Gminy Aleksandrów Kujawski .

§ 9. 1. Traci moc Zarządzenie Nr 147/2019 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 31 grudnia 2019 r w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski .
2. Traci moc Zarządzenie Nr 51/2021 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
 
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

/-/ Andrzej Olszewski
Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski


ZAŁĄCZNIK NR 1

Struktura organizacyjna, zakres działania, przekazywania informacji
i sposób ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach
poprzez system wczesnego ostrzegania

ROZDZIAŁ I
Struktura organizacyjna

§ 1

1. Tworzy się na obszarze gminy Aleksandrów Kujawski system wczesnego ostrzegania, zwany dalej SWO, wchodzący w skład gminnego systemu ostrzegania i alarmowania, zwany dalej SOiA.
2. Za poprawne funkcjonowanie SWO na terenie gminy Aleksandrów Kujawski odpowiada Wójt.
3. System wczesnego ostrzegania - SWO składa się z jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji posiadających całodobową służbę dyżurną lub osoby dyżurne wyposażone w środki łączności. Ponadto służby dyżurne lub osoby dyżurne w przedsiębiorstwach, obiektach oraz na terenie instalacji stanowiących potencjalne zagrożenie dla ludności i środowiska w przypadku ich uszkodzenia lub awarii.
4. Podmiotami współdziałającymi w ramach systemu wczesnego ostrzegania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski są:
1) Urząd Gminy Aleksandrów Kujawski
2) Starostwo Powiatowe (PCZK)
3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej / Centrum Usług Społecznych w Aleksandrowie Kujawskim
4) Straż Gminna gminy Aleksandrów Kujawski
5) Gminny Zespół Obsługi Szkół w Aleksandrowie Kujawskim
6) Gminna Biblioteka Publiczna w Służewie
7) Gminny Ośrodek Kultury w Służewie
8) Szkoły z terenu gminy Aleksandrów Kujawski
9) Sołectwa gminy Aleksandrów Kujawski
10) Stacja paliw GENERON w Nowym Ciechocinku
11) Stacja paliw AVIA w Odolionie
12) Stacja paliw WATIS w Przybranowie
13) Przepompownia w Wołuszewie (PGW Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Toruniu)
14) Przepompownia w Słońsku Dolnym (PGW Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Toruniu)
15) NZOZ Ośrodek Zdrowia w Służewie
16) NZOZ na terenie miasta Aleksandrów Kujawki i miasta Ciechocinek
17) Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kujawskim
18) GPU „Algawa” sp. z o.o. w Aleksandrowie Kujawskim
19) PUP „Ekoskład” sp. z o.o. w Służewie
20) Jednostki OSP z terenu Gminy Aleksandrów Kujawki
21) Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Bydgoszczy
22) Zarząd Dróg Powiatowych w Odolionie
23) Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy (Rejon Dróg Wojewódzkich we Włocławku)
24) Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Aleksandrowie Kujawskim
25) PSP w Aleksandrowie Kujawskim
26) KPP w Aleksandrowie Kujawski
27) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Aleksandrowie Kujawskim
28) Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Aleksandrowie Kujawskim
29) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy (oddział terenowy we Włocławku)
30) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (delegatura we Włocławku)
31) Nadzoru Wodnego we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie
32) Energa Operator (oddział w Toruniu, rejon Radziejów)
33) SIME Polska  
34) Polska Spółka Gazownictwa
35) GAZ System
36) Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy (CPR)
37) Placówka Straży Granicznej w Bydgoszczy
38) WOT (Wojska Obrony Terytorialnej) Włocławek
39) Rządowe Centrum Bezpieczeństwa w Warszawie (RCB)
40) WCR  (Wojskowe Centrum Rekrutacji) w Toruniu
41) Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Bydgoszczy
42) Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu (nadleśnictwa i leśnictwa na terenie Gminy Aleksandrów Kujawski)
43) CSAiU w Toruniu
44) Centralny Ośrodek Analizy Skażeń w Warszawie
45) PKP Polskie Linie Kolejowe w o. Bydgoszcz
46) Przewozy Regionalne Sp. z o.o. O. Kuj-Pom. z siedzibą w Bydgoszczy

ROZDZIAŁ II
Zakres działań

§ 2

1. SWO organizuje Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski, na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem i ostrzeganiem ludności w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze administrowanego terenu zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2. Podmioty wymienione w § 1 ust. 4 podejmują i realizują wspólnie działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludności na terenie gminy Aleksandrów Kujawski w ramach systemu wczesnego ostrzegania poprzez:
1) uzyskiwanie informacji o zdarzeniach zagrażających życiu i zdrowiu ludności, mieniu i środowisku oraz co do ich rodzaju, miejsca i skali zaistniałych zagrożeń;
2) weryfikację oraz wstępną analizę informacji o możliwości wystąpienia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz skażenia środowiska naturalnego;
3) prowadzenie stałego monitoringu, ocenę rozwoju sytuacji wynikającej z zagrożenia dla ludności oraz mogących zakłócić prawidłowe funkcjonowanie instytucji społecznych, rządowych i samorządowych;
4) niezwłoczne przekazywanie informacji o wystąpieniu zagrożeń do jednostek podstawowych systemu o zbliżającym się niebezpieczeństwie na tyle wcześnie, aby było możliwe podjęcie działań ograniczających potencjalne straty, a także zapewnienie w razie potrzeby częściowego lub całkowitego uruchomienia SWA;
5) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach oraz przekazywanie komunikatów o podjęciu działań zabezpieczających i ochronnych w sytuacji określonego zagrożenia;
6) informowanie właściwych organów administracji publicznej i służb ratowniczych o zagrożeniu, koordynację likwidacji skutków zagrożeń oraz uruchomienie działań zabezpieczających i ochronnych;
7) podejmowanie działań w celu zapobiegania lub znacznego ograniczenia wystąpienia skutków katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych oraz sytuacji kryzysowych, mogących spowodować wystąpienie skażeń środowisk naturalnych, realizowane poprzez SWO organów administracji publicznej, służb i ludności o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów promieniotwórczych, zakaźnych czynników biologicznych, a także powiadamianie o konieczności podjęcia natychmiastowych działań w ramach SWA;
8) współdziałanie Urzędu Gminy z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne oraz realizującymi monitoring środowiska;
9) udział w organizowanych szkoleniach, ćwiczeniach i treningach oraz opracowywanie wniosków i propozycji dla właściwych organów zarządzania kryzysowego.

ROZDZIAŁ III
Przekazywanie informacji

§ 3

1. Współpraca podmiotów wymienionych w § 1 ust. 4 polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek  z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
2. Podmioty, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 2 – 46 niniejszego załącznika zobowiązane są do przekazywania informacji do Urzędu Gminy Aleksandrów Kujawski o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych występujących na terenie gminy lub administrowanym terenie.
3. Przekazywanie informacji następuje za pośrednictwem podległych służb i jednostek organizacyjnych, w ramach wykonywania zadań i posiadanych kompetencji.
4. Zakres przekazywanych informacji przez poszczególne podmioty adekwatnie do ich właściwości miejscowych i rzeczowych dotyczy w szczególności:
1) zagrożeń pożarowych i pożarów;
2) poważnych awarii instalacji:
a) gazowych,
b) wodno-kanalizacyjnych,
c) energetycznych;
3) katastrof komunikacyjnych:
a) drogowych,
b) lotniczych;
4) skażeń chemicznych:
a) w transporcie,
b) w obiektach,
c) w zbiornikach i ciekach wodnych,
d) w podziemnych zbiornikach wodnych;
5) skażeń radiacyjnych;
6) zagrożeń epidemiologicznych:
a) epidemii chorób ludzi,
b) epizootii chorób zwierzęcych,
c) wszystkich ognisk zatruć pokarmowych (ognisk obejmujących dwie i więcej osób),
d) niebezpiecznych produktów spożywczych uzyskanych w systemie ostrzegania o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności (RASFF),
e) wydawanych decyzjach przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, unieruchamiających obiekty, urządzenia lub stanowiska;
7) gwałtownych zjawisk atmosferycznych i klęsk żywiołowych;
8) poważnych awarii telekomunikacyjnych;
9) występowania niewypałów i niewybuchów;
10) zbiorowego naruszania ładu i porządku publicznego;
11) niepokojów i protestów społecznych;
12) imprez masowych stwarzających potencjalne zagrożenie porządku publicznego;
13) przewozu niebezpiecznych substancji chemicznych;
14) poważniejszych utrudnień w ruchu drogowym;
15) aktów terroru z użyciem materiałów wybuchowych i broni palnej;
16) poważniejszych przestępstw przeciwko organom administracji publicznej;
17) nielegalnej migracji ludności;
18) katastrof budowlanych;
19) zagrożeń ekologicznych;
20) innych zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo państwa i społeczeństwa na terenie gminy.
5. Tryb przekazywania informacji:
1) Służba dyżurna Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski obowiązana jest do utrzymywania stałej łączności w sieci radiotelefonicznej zarządzania starosty.
2) pozostałe jednostki:
a) doraźnie w formie pisemnej do godz. 06.30 każdego dnia (informacja dobowa za okres od godziny 06.00 dnia poprzedniego do godziny 06.00),
b) doraźnie do godz. 19.30 (zgodnie z porozumieniem lub umową) dotyczącą powstania strat w wyniku gwałtownych zjawisk atmosferycznych i innych zjawisk,
c) doraźnie (telefonicznie) natychmiast po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia), pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia),
d) okresowo zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami (dotyczącymi) np. zagrożeń powodziowych, ustalonym doraźnie w przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia,
e) na żądanie:
• służby dyżurnej Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
• służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
• służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski.
6. Organizacja i zasady przekazywania informacji w trybie doraźnym, okresowym i na żądanie.
1) wszystkie  jednostki, o których mowa  § 1 ust. 4 pkt. 3-46 niniejszego załącznika, w  sytuacji wystąpienia  zdarzenia  nadzwyczajnego w trybie doraźnym, okresowym lub na żądanie obowiązane są do przekazywania informacji do służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski:
a) w trybie  doraźnym  (telefonicznie)  natychmiast  po  zaistnieniu   zdarzenia (zagrożenia) oraz pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia),
b) w trybie okresowym zgodnie z  obowiązującymi  przepisami  i  instrukcjami, w czasie ustalonym doraźnie w przypadku długotrwałych  działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia,
c) na żądanie służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski;
7. Służba dyżurna Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski niezwłocznie przekazuje informacje do Wojewódzkiego Centrum Zarzadzania Kryzysowego  lub/i do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Aleksandrowie Kujawskim.
8. Do przekazywania informacji wykorzystuje się:
1) dostępne środki łączności przewodowej;
2) łączność radiową starosty:
3) aplikacje telefonów komórkowych;
4) inne dostępne środki.
9. Przekazywane informacje o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i innych sytuacjach kryzysowych powinny zawierać ich szczegółowy opis, a w szczególności:
1) miejsce i czas zdarzenia (zagrożenia);
2) charakter i zasięg zdarzenia (zagrożenia);
3) przyczyny lub inne okoliczności powstania zdarzenia (zagrożenia);
4) skutki lub prognozę skutków zdarzenia (zagrożenia);
5) użyte siły i środki ratownicze oraz inne informacje o podejmowanych działaniach;
6) wnioski oraz ewentualne prośby w zakresie wsparcia działań przez Wojewodę;
7) dane personalne osoby przekazującej informację z uwzględnieniem dodatkowo nazwy służby lub   instytucji, którą reprezentuje oraz numeru telefonu kontaktowego i adres e-mail.
10. W przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia mogą zostać wprowadzone inne szczegółowe standardy przekazywania informacji podawane za pośrednictwem służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski.

ROZDZIAŁ IV
Ostrzeganie i alarmowanie

§ 4

1. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są:
1) Wojewoda Kujawsko-Pomorski na obszarze całego województwa lub jego części;
2) Starosta na obszarze całego powiatu lub jego części;
3) Wójt na obszarze całej gminy lub jej części.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności służą:
1) scentralizowane systemy alarmowe;
2) systemy syren alarmowych: zakładowe i lokalnego uruchamiania;
3) rozgłośnie radiowe i telewizyjne;
4) urządzenia nagłaśniające stacjonarne i na pojazdach (ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów służb, inspekcji i straży);
5) systemy teleinformacyjne:
a) Regionalny System Ostrzegania – RSO,
b) System Informacyjny SMS (SI SMS),
c) Internet i inne,
6) sieci łączności radiowej;
7) system ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniach uderzeniami z powietrza ODN;
8) łącza telekomunikacyjne stacjonarne i mobilne;
9) inne dostępne (w danej sytuacji) środki.
3. Wójt  zobowiązuje właścicieli/zarządzających syrenami alarmowymi służącymi do ostrzegania i alarmowania ludności przed zagrożeniem na terenie gminy do utrzymania w sprawności i stałej gotowości.
4. Podmioty wymienione w ust. 3 są zobowiązane do wprowadzenia na podległym terenie, na potrzeby SWO co najmniej dwutorowego, niezależnego od siebie systemu przekazywania sygnałów lub informacji o zagrożeniach.

ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 5

1. Sposób wprowadzenia i organizacji SWO uzgadnia się ze Starostą Aleksandrowskim.
2. Na szczeblu gminy jednostki współdziałające, szczegółowe struktury organizacyjne, zadania oraz zasady przekazywania informacji w ramach SWO ustalą we własnym zakresie.

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego