- Wybory, Referenda, Spisy
- Wybory do Sejmu i Senatu 2023
Wybory 2023 - głosowanie poza miejscem zameldowania
15 października 2023 r. odbędą się wybory parlamentarne oraz referendum ogólnokrajowe. Osoby, które mieszkają w gminie Aleksandrów Kujawski, ale nie są tu zameldowane, a także wszyscy, którzy tego dnia wyjeżdżają do innej miejscowości lub do innego kraju, też mogą wziąć w nich udział. Wystarczy pamiętać o kilku ważnych krokach.
Każdy, kto mieszka poza miejscem zameldowania i chce oddać swój głos w gminie Aleksandrów Kujawski powinien pobrać w dowolnym urzędzie gminy zaświadczenie o prawie do głosowania lub dopisać się do spisu wyborców (wniosek o zmianę miejsca głosowania). Aby to zrobić, wystarczy złożyć wniosek o jednorazową zmianę miejsca głosowania, zawierający dane osobowe oraz adres, pod którym wyborca będzie tego dnia.
Najprościej i najszybciej wniosek złożyć przez internet. Można to zrobić poprzez stronę gov.pl (usługa "Zmień miejsce głosowania") lub za pomocą aplikacji mObywatel.
Osoby mieszkające w gminie Aleksandrów Kujawski wniosek o zmianę miejsca głosowania mogą złożyć także stacjonarnie – w urzędzie gminy.
Aby zostać dopisanym do spisu wyborców, dokumenty należy złożyć najpóźniej 12 października. Zmiana miejsca głosowania jest bezpłatna.
Uwaga!
Osoby, które zapiszą się do spisu wyborców przed jesiennymi wyborami, będą mogły oddawać głosy wyłącznie podczas wyborów i referendum 15 października, ponieważ dopisanie do spisu wyborców jest wpisem jednorazowym - do najbliższych wyborów.
Osoby, które tego dnia wyjeżdżają poza granice kraju, mogą dopisać się do spisu wyborców za granicą w miejscu pobytu w dniu wyborów lub mogą głosować na podstawie zaświadczenia.
Zaświadczenie o prawie do głosowania
Zaświadczenie o prawie do głosowania można uzyskać w dowolnej gminie w Polsce, nie ma tu znaczenia miejsce zameldowania lub zamieszkania. Upoważnia ono do udziału w głosowaniu w dowolnym obwodzie na terenie kraju i za granicą.
Zaświadczenie można odebrać osobiście albo przez upoważnioną na piśmie osobę. W dokumencie wskazuje się imię i nazwisko oraz nr PESEL wyborcy oraz pełnomocnika. Zaświadczenia o prawie do głosowania wydawane są do 12 października.
Ważne: należy zwrócić uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego np. zgubienia lub zniszczenia nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego. Nie będzie też można wziąć udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.
Wydawanie zaświadczeń oraz dopisanie do spisu rozpoczęło się 1 września i potrwa do 12 października.
UWAGA: uległy zmianie obwody do głosowania. Proszę o zapoznanie się z nowym podziałem.
Informacje dotyczące wyborów na stronie BIP urzędu
oraz na stronie PKW