- Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski
- Zarządzenia Wójta Gminy
Zarządzenie Nr 179/2024 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 6 grudnia 2024 roku w sprawie organizacji i zasad działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
Zarządzenie Nr 179/2024
Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski
z dnia 6 grudnia 2024 roku
w sprawie organizacji i zasad działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), art. 19 ust. 1 – 3 i art. 20 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 122 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290), w związku z zarządzeniem Nr 232/2024 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14 sierpnia 2024 r. w sprawie organizacji i zasad działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego
zarządza się co następuje:
§ 1.1. Tworzy się na terenie gminy Aleksandrów Kujawski zintegrowany gminny system ostrzegania i alarmowania (SOiA), oparty na systemie wczesnego ostrzegania (SWO), systemie wykrywania i alarmowania (SWA), Powiatowym Systemie Ostrzegania i Alarmowania, Wojewódzkim Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania, Krajowym Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania (KSWSiA) i systemie powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza (ODN).
2. Gminny SOiA obejmuje organy administracji publicznej, kierowników jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej realizujących zadania czasu pokoju („P”) w ramach SWO, a po ogłoszeniu wyższych stanów gotowości i czasu wojny („W”) realizację dodatkowych zadań w ramach SWA.
§ 2.1. Do zadań realizowanych w ramach działania gminnego SOiA należą:
1) kierowanie monitorowaniem zagrożeń na terenie gminy;
2) wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
3) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
4) ocena zagrożeń występujących na terenie gminy;
5) zapewnienie przepływu informacji w zakresie występujących zagrożeń;
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
7) realizowanie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
8) gromadzenie, przetwarzanie danych i udzielanie informacji o zagrożeniach w tym w ramach funkcjonujących aplikacji informatycznych;
9) prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania nadawanego przez Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania – ODN;
10) opracowywanie komunikatów CBRN zgodnie z metodyką ATP 45 na potrzeby zagrożeń chemicznych, biologicznych lub radiacyjnych;
2. Pod pojęciem przepisów szczególnych, o których mowa w pkt. 2, 3 i 7, rozumie się odrębne przepisy wynikające z ustawy, rozporządzenia lub zarządzenia, w ramach których jednostka organizacyjna, organ, instytucja, inspekcja, służby, straże i podmiot leczniczy jest zobowiązany do ratowania zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony mienia i środowiska naturalnego.
3. Zadania wymienione w § 2ust. 1 realizowane są zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
1) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową;
2) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 2 realizują jednostki organizacyjne oraz podmioty lecznicze, służby, inspekcje i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 – 15;
3) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 3 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1,3-12;
4) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 4 realizuje Wójt poprzez GCZK;
5) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 15;
6) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6 realizują organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – 5, 12 – 14;
7) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-11,14-15;
8) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 8 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1,6-9,15;
9) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 9, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową;
10) zadanie wymienione w ust. 1 pkt 10, realizuje Wójt zgodnie z właściwością miejscową.
§ 3.1. Zadania SOiA realizują następujące organy administracji publicznej, kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
1) Wójt poprzez komórkę organizacyjną urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego;
2) Starosta poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) - Biuro Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych;
3) Komendant Powiatowy Policji w Aleksandrowie Kujawskim poprzez podległe sobie jednostki organizacyjne policji prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
4) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim poprzez jednostki organizacyjne prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
5) Komendant Straży Gminnej w Aleksandrowie Kujawskim
6) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Aleksandrowie Kujawskim poprzez Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną;
7) Kierownik Oddziału we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
8) Powiatowy Lekarz Weterynarii poprzez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Aleksandrowie Kujawskim;
9) Kierownik Delegatury we Włocławku Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska;
10) Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;
11) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych zs w Odolionie
12) nadawcy programów radiowych i telewizyjnych oraz redaktorzy naczelni dzienników w ramach realizacji obowiązku określonego w art. 5 ust. 4 i art. 26 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. 2017 poz. 1897) i art. 34 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 2018 poz. 1914);
13) kierownicy jednostek organizacyjnych oraz zakładów z terenu gminy Aleksandrów Kujawski stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zobowiązanych w myśl przepisów o ochronie środowiska do sporządzania zewnętrznych planów ratowniczych i realizacji procedur określonych w tych planach;
14) osoby kierujące podmiotami wykonującymi działalność leczniczą;
15) kierownicy podmiotów realizujących działania istotne dla funkcjonowania infrastruktury, w szczególności dostaw energii elektrycznej, gazu, wody oraz realizujących odbiór ścieków i śmieci.
2. Jednostki i instytucje oraz zakłady wchodzące w skład SOiA zobowiązane są do wymiany informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń ludności lub środowiska.
3. Do wymiany informacji, o której mowa w ust. 2 zobowiązane są również jednostki organizacyjne i instytucje, wymienione w § 1 ust. 4 załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia, a nie wymienione w ust. 1 przedmiotowego zarządzenia.
4. Włączenie jednostek organizacyjnych, instytucji i podmiotów gospodarczych do SOiA nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań wynikających z odrębnych przepisów prawa.
§ 4.1. Wójt zapewni całodobowy nadzór nad funkcjonowaniem SOiA na administrowanym obszarze zgodnie z posiadaną właściwością.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SOiA dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 niezwłocznie przekazują do Urzędu Gminy Aleksandrów Kujawski.
3. Organy administracji publicznej przekazują uzyskane informacje organom funkcjonującym na wyższym i/lub niższym szczeblu.
§ 5. Podmioty odpowiedzialne w zakresie swoich kompetencji za realizację zadań w ramach SOiA przygotowują się do realizacji tychże zadań przez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu zarządzania kryzysowego,
b) opracowania i aktualizacji procedur opisujących szczegółowo działanie systemu w ramach planów zarządzania kryzysowego, opracowywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej,
c) organizacji systemu łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach,
d) tworzenia warunków do preferencyjnego przekazu informacji w ramach SOiA.
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyk dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów doskonalących i sprawdzających funkcjonowanie systemu i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach.
§ 6. Szczegółowe zasady organizacji, działania systemu, funkcjonowania i dokumentowania oraz informowania, ostrzegania i alarmowania SOiA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski określa:
1) załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wczesnego ostrzegania SWO na terenie gminy Aleksandrów Kujawski;
2) załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, normujący zasady działania systemu wykrywania i alarmowania SWA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski .
§ 7. Organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o których mowa § 3 ust. 1, nie później niż w terminie do 31.12.2024 r. dostosują wewnętrzne unormowania zgodnie z posiadanymi kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych, według właściwości terenowej i rzeczowej w zakresie systemu ostrzegania i alarmowania do wymogów określonych niniejszym zarządzeniem.
§ 8. 1. Nadzór nad całością funkcjonowaniem SOiA na obszarze gminy Aleksandrów Kujawski sprawuje Wójt.
2. Wykonanie zarządzenia, nadzór nad koordynacją i przygotowaniem SWO i SWA do realizacji zadań, oraz organizację szkoleń, ćwiczeń i treningów dla elementów systemu SOiA powierza się Sekretarzowi Gminy Aleksandrów Kujawski .
§ 9. 1. Traci moc Zarządzenie Nr 147/2019 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 31 grudnia 2019 r w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski .
2. Traci moc Zarządzenie Nr 51/2021 Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie gminy Aleksandrów Kujawski.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
/-/ Andrzej Olszewski
Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski
ZAŁĄCZNIK NR 1
Struktura organizacyjna, zakres działania, przekazywania informacji
i sposób ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach
poprzez system wczesnego ostrzegania
ROZDZIAŁ I
Struktura organizacyjna
§ 1
1. Tworzy się na obszarze gminy Aleksandrów Kujawski system wczesnego ostrzegania, zwany dalej SWO, wchodzący w skład gminnego systemu ostrzegania i alarmowania, zwany dalej SOiA.
2. Za poprawne funkcjonowanie SWO na terenie gminy Aleksandrów Kujawski odpowiada Wójt.
3. System wczesnego ostrzegania - SWO składa się z jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji posiadających całodobową służbę dyżurną lub osoby dyżurne wyposażone w środki łączności. Ponadto służby dyżurne lub osoby dyżurne w przedsiębiorstwach, obiektach oraz na terenie instalacji stanowiących potencjalne zagrożenie dla ludności i środowiska w przypadku ich uszkodzenia lub awarii.
4. Podmiotami współdziałającymi w ramach systemu wczesnego ostrzegania na terenie gminy Aleksandrów Kujawski są:
1) Urząd Gminy Aleksandrów Kujawski
2) Starostwo Powiatowe (PCZK)
3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej / Centrum Usług Społecznych w Aleksandrowie Kujawskim
4) Straż Gminna gminy Aleksandrów Kujawski
5) Gminny Zespół Obsługi Szkół w Aleksandrowie Kujawskim
6) Gminna Biblioteka Publiczna w Służewie
7) Gminny Ośrodek Kultury w Służewie
8) Szkoły z terenu gminy Aleksandrów Kujawski
9) Sołectwa gminy Aleksandrów Kujawski
10) Stacja paliw GENERON w Nowym Ciechocinku
11) Stacja paliw AVIA w Odolionie
12) Stacja paliw WATIS w Przybranowie
13) Przepompownia w Wołuszewie (PGW Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Toruniu)
14) Przepompownia w Słońsku Dolnym (PGW Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Toruniu)
15) NZOZ Ośrodek Zdrowia w Służewie
16) NZOZ na terenie miasta Aleksandrów Kujawki i miasta Ciechocinek
17) Szpital Powiatowy w Aleksandrowie Kujawskim
18) GPU „Algawa” sp. z o.o. w Aleksandrowie Kujawskim
19) PUP „Ekoskład” sp. z o.o. w Służewie
20) Jednostki OSP z terenu Gminy Aleksandrów Kujawki
21) Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Bydgoszczy
22) Zarząd Dróg Powiatowych w Odolionie
23) Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy (Rejon Dróg Wojewódzkich we Włocławku)
24) Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Aleksandrowie Kujawskim
25) PSP w Aleksandrowie Kujawskim
26) KPP w Aleksandrowie Kujawski
27) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Aleksandrowie Kujawskim
28) Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Aleksandrowie Kujawskim
29) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Bydgoszczy (oddział terenowy we Włocławku)
30) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (delegatura we Włocławku)
31) Nadzoru Wodnego we Włocławku – Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie
32) Energa Operator (oddział w Toruniu, rejon Radziejów)
33) SIME Polska
34) Polska Spółka Gazownictwa
35) GAZ System
36) Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy (CPR)
37) Placówka Straży Granicznej w Bydgoszczy
38) WOT (Wojska Obrony Terytorialnej) Włocławek
39) Rządowe Centrum Bezpieczeństwa w Warszawie (RCB)
40) WCR (Wojskowe Centrum Rekrutacji) w Toruniu
41) Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Bydgoszczy
42) Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu (nadleśnictwa i leśnictwa na terenie Gminy Aleksandrów Kujawski)
43) CSAiU w Toruniu
44) Centralny Ośrodek Analizy Skażeń w Warszawie
45) PKP Polskie Linie Kolejowe w o. Bydgoszcz
46) Przewozy Regionalne Sp. z o.o. O. Kuj-Pom. z siedzibą w Bydgoszczy
ROZDZIAŁ II
Zakres działań
§ 2
1. SWO organizuje Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski, na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem i ostrzeganiem ludności w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze administrowanego terenu zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2. Podmioty wymienione w § 1 ust. 4 podejmują i realizują wspólnie działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludności na terenie gminy Aleksandrów Kujawski w ramach systemu wczesnego ostrzegania poprzez:
1) uzyskiwanie informacji o zdarzeniach zagrażających życiu i zdrowiu ludności, mieniu i środowisku oraz co do ich rodzaju, miejsca i skali zaistniałych zagrożeń;
2) weryfikację oraz wstępną analizę informacji o możliwości wystąpienia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz skażenia środowiska naturalnego;
3) prowadzenie stałego monitoringu, ocenę rozwoju sytuacji wynikającej z zagrożenia dla ludności oraz mogących zakłócić prawidłowe funkcjonowanie instytucji społecznych, rządowych i samorządowych;
4) niezwłoczne przekazywanie informacji o wystąpieniu zagrożeń do jednostek podstawowych systemu o zbliżającym się niebezpieczeństwie na tyle wcześnie, aby było możliwe podjęcie działań ograniczających potencjalne straty, a także zapewnienie w razie potrzeby częściowego lub całkowitego uruchomienia SWA;
5) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach oraz przekazywanie komunikatów o podjęciu działań zabezpieczających i ochronnych w sytuacji określonego zagrożenia;
6) informowanie właściwych organów administracji publicznej i służb ratowniczych o zagrożeniu, koordynację likwidacji skutków zagrożeń oraz uruchomienie działań zabezpieczających i ochronnych;
7) podejmowanie działań w celu zapobiegania lub znacznego ograniczenia wystąpienia skutków katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych oraz sytuacji kryzysowych, mogących spowodować wystąpienie skażeń środowisk naturalnych, realizowane poprzez SWO organów administracji publicznej, służb i ludności o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów promieniotwórczych, zakaźnych czynników biologicznych, a także powiadamianie o konieczności podjęcia natychmiastowych działań w ramach SWA;
8) współdziałanie Urzędu Gminy z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne oraz realizującymi monitoring środowiska;
9) udział w organizowanych szkoleniach, ćwiczeniach i treningach oraz opracowywanie wniosków i propozycji dla właściwych organów zarządzania kryzysowego.
ROZDZIAŁ III
Przekazywanie informacji
§ 3
1. Współpraca podmiotów wymienionych w § 1 ust. 4 polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
2. Podmioty, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 2 – 46 niniejszego załącznika zobowiązane są do przekazywania informacji do Urzędu Gminy Aleksandrów Kujawski o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych występujących na terenie gminy lub administrowanym terenie.
3. Przekazywanie informacji następuje za pośrednictwem podległych służb i jednostek organizacyjnych, w ramach wykonywania zadań i posiadanych kompetencji.
4. Zakres przekazywanych informacji przez poszczególne podmioty adekwatnie do ich właściwości miejscowych i rzeczowych dotyczy w szczególności:
1) zagrożeń pożarowych i pożarów;
2) poważnych awarii instalacji:
a) gazowych,
b) wodno-kanalizacyjnych,
c) energetycznych;
3) katastrof komunikacyjnych:
a) drogowych,
b) lotniczych;
4) skażeń chemicznych:
a) w transporcie,
b) w obiektach,
c) w zbiornikach i ciekach wodnych,
d) w podziemnych zbiornikach wodnych;
5) skażeń radiacyjnych;
6) zagrożeń epidemiologicznych:
a) epidemii chorób ludzi,
b) epizootii chorób zwierzęcych,
c) wszystkich ognisk zatruć pokarmowych (ognisk obejmujących dwie i więcej osób),
d) niebezpiecznych produktów spożywczych uzyskanych w systemie ostrzegania o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności (RASFF),
e) wydawanych decyzjach przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, unieruchamiających obiekty, urządzenia lub stanowiska;
7) gwałtownych zjawisk atmosferycznych i klęsk żywiołowych;
8) poważnych awarii telekomunikacyjnych;
9) występowania niewypałów i niewybuchów;
10) zbiorowego naruszania ładu i porządku publicznego;
11) niepokojów i protestów społecznych;
12) imprez masowych stwarzających potencjalne zagrożenie porządku publicznego;
13) przewozu niebezpiecznych substancji chemicznych;
14) poważniejszych utrudnień w ruchu drogowym;
15) aktów terroru z użyciem materiałów wybuchowych i broni palnej;
16) poważniejszych przestępstw przeciwko organom administracji publicznej;
17) nielegalnej migracji ludności;
18) katastrof budowlanych;
19) zagrożeń ekologicznych;
20) innych zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo państwa i społeczeństwa na terenie gminy.
5. Tryb przekazywania informacji:
1) Służba dyżurna Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski obowiązana jest do utrzymywania stałej łączności w sieci radiotelefonicznej zarządzania starosty.
2) pozostałe jednostki:
a) doraźnie w formie pisemnej do godz. 06.30 każdego dnia (informacja dobowa za okres od godziny 06.00 dnia poprzedniego do godziny 06.00),
b) doraźnie do godz. 19.30 (zgodnie z porozumieniem lub umową) dotyczącą powstania strat w wyniku gwałtownych zjawisk atmosferycznych i innych zjawisk,
c) doraźnie (telefonicznie) natychmiast po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia), pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia),
d) okresowo zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami (dotyczącymi) np. zagrożeń powodziowych, ustalonym doraźnie w przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia,
e) na żądanie:
• służby dyżurnej Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
• służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
• służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski.
6. Organizacja i zasady przekazywania informacji w trybie doraźnym, okresowym i na żądanie.
1) wszystkie jednostki, o których mowa § 1 ust. 4 pkt. 3-46 niniejszego załącznika, w sytuacji wystąpienia zdarzenia nadzwyczajnego w trybie doraźnym, okresowym lub na żądanie obowiązane są do przekazywania informacji do służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski:
a) w trybie doraźnym (telefonicznie) natychmiast po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia) oraz pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia),
b) w trybie okresowym zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami, w czasie ustalonym doraźnie w przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia,
c) na żądanie służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski;
7. Służba dyżurna Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski niezwłocznie przekazuje informacje do Wojewódzkiego Centrum Zarzadzania Kryzysowego lub/i do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Aleksandrowie Kujawskim.
8. Do przekazywania informacji wykorzystuje się:
1) dostępne środki łączności przewodowej;
2) łączność radiową starosty:
3) aplikacje telefonów komórkowych;
4) inne dostępne środki.
9. Przekazywane informacje o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i innych sytuacjach kryzysowych powinny zawierać ich szczegółowy opis, a w szczególności:
1) miejsce i czas zdarzenia (zagrożenia);
2) charakter i zasięg zdarzenia (zagrożenia);
3) przyczyny lub inne okoliczności powstania zdarzenia (zagrożenia);
4) skutki lub prognozę skutków zdarzenia (zagrożenia);
5) użyte siły i środki ratownicze oraz inne informacje o podejmowanych działaniach;
6) wnioski oraz ewentualne prośby w zakresie wsparcia działań przez Wojewodę;
7) dane personalne osoby przekazującej informację z uwzględnieniem dodatkowo nazwy służby lub instytucji, którą reprezentuje oraz numeru telefonu kontaktowego i adres e-mail.
10. W przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia mogą zostać wprowadzone inne szczegółowe standardy przekazywania informacji podawane za pośrednictwem służby dyżurnej Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski.
ROZDZIAŁ IV
Ostrzeganie i alarmowanie
§ 4
1. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są:
1) Wojewoda Kujawsko-Pomorski na obszarze całego województwa lub jego części;
2) Starosta na obszarze całego powiatu lub jego części;
3) Wójt na obszarze całej gminy lub jej części.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności służą:
1) scentralizowane systemy alarmowe;
2) systemy syren alarmowych: zakładowe i lokalnego uruchamiania;
3) rozgłośnie radiowe i telewizyjne;
4) urządzenia nagłaśniające stacjonarne i na pojazdach (ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów służb, inspekcji i straży);
5) systemy teleinformacyjne:
a) Regionalny System Ostrzegania – RSO,
b) System Informacyjny SMS (SI SMS),
c) Internet i inne,
6) sieci łączności radiowej;
7) system ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniach uderzeniami z powietrza ODN;
8) łącza telekomunikacyjne stacjonarne i mobilne;
9) inne dostępne (w danej sytuacji) środki.
3. Wójt zobowiązuje właścicieli/zarządzających syrenami alarmowymi służącymi do ostrzegania i alarmowania ludności przed zagrożeniem na terenie gminy do utrzymania w sprawności i stałej gotowości.
4. Podmioty wymienione w ust. 3 są zobowiązane do wprowadzenia na podległym terenie, na potrzeby SWO co najmniej dwutorowego, niezależnego od siebie systemu przekazywania sygnałów lub informacji o zagrożeniach.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 5
1. Sposób wprowadzenia i organizacji SWO uzgadnia się ze Starostą Aleksandrowskim.
2. Na szczeblu gminy jednostki współdziałające, szczegółowe struktury organizacyjne, zadania oraz zasady przekazywania informacji w ramach SWO ustalą we własnym zakresie.
ZAŁĄCZNIK NR 2
Zasady organizacji i funkcjonowania systemu wykrywania i alarmowania
na terenie gminy Aleksandrów Kujawski
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
1. Gminny System wykrywania i alarmowania, zwany dalej SWA, określa organizację i warunki przygotowania oraz sposoby funkcjonowania systemów monitorowania, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania o skażeniach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz właściwość organów w tych sprawach.
2. SWA uruchamia się w przypadku:
1) wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych, określonych w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r., Nr 114, poz. 946);
2) wdrożenia lub uruchomienia właściwego środka reagowania kryzysowego NATO;
3) wystąpienia katastrofy naturalnej, awarii technicznej lub działań terrorystycznych, mogących spowodować lub powodujących wystąpienie skażeń chemicznych, biologicznych lub promieniotwórczych na obszarze gminy i zagrażających życiu lub zdrowiu osób;
4) prowadzenia treningów i ćwiczeń, o których mowa w § 6 niniejszego załącznika.
3. Podstawowe definicje:
1) alarm – wyemitowany z dowolnego źródła sygnał wzywający do natychmiastowego, pośpiesznego i zorganizowanego działania związanego z wykryciem skażenia lub zagrożeniem jego wystąpienia, które może zagrażać życiu lub zdrowiu osób;
2) alarmowanie – działania mające na celu natychmiastowe przekazanie sygnału do właściwych terytorialnie władz, służb i do ludności na danym terenie, informującego o wystąpieniu skażenia lub zagrożenia jego wystąpieniem, zagrażających życiu lub zdrowiu osób;
3) analiza skażeń – prowadzenie działań mających na celu określenie rodzaju skażenia oraz jego parametrów z wykorzystaniem obserwacji, pomiarów i standardowych procedur analitycznych;
4) monitorowanie skażeń – zespół pomiarów prowadzonych w sposób ciągły i pod ciągłym nadzorem w celu jak najszybszego wykrycia uwolnionych do środowiska materiałów powodujących skażenie lub w celu stwierdzenia zmian poziomu występującego skażenia;
5) obserwacja – prowadzenie działań, w określonych geograficznie punktach lub obszarach, mających na celu wykrycie źródła skażenia, miejsc uwolnienia do środowiska materiałów lub substancji powodujących skażenie lub stwierdzenie zmian stopnia tego skażenia, jak też czasu jego powstania;
6) ostrzeganie – działania mające na celu przekazanie komunikatów i informacji uprzedzających o prawdopodobnych zagrożeniach i zalecających podjęcie działań zabezpieczających i ochronnych oraz instruujące o sposobach realizacji tych działań;
7) pomiar skażeń – prowadzenie w sposób ciągły lub w odstępach czasu, zdalnie lub w sposób bezpośredni, w określonych geograficznie punktach lub obszarach, działań mających na celu uzyskiwanie informacji o parametrach skażenia;
8) powiadamianie – przekazanie, przy użyciu wszelkich dostępnych środków, potwierdzonych informacji o wystąpieniu skażenia, możliwości jego wystąpienia lub ustąpienia skażenia do właściwych instytucji;
9) prognozowanie skażeń – dokonywanie oceny rozwoju sytuacji będącej następstwem skażenia z jednoczesnym przewidywaniem i przedstawianiem możliwych skutków skażenia środowiska naturalnego, w szczególności gruntu, wody, powietrza, powierzchni ciała ludzi lub zwierząt, a także określanie wynikających z tego skutków dla funkcjonowania sfery publicznej i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
10) rozpoznanie skażeń – działanie mające na celu stwierdzenie obecności substancji promieniotwórczych, środków biologicznych lub chemicznych, jak również uzupełnienie i potwierdzenie wstępnych meldunków;
11) skażenie – zanieczyszczenie środowiska, w szczególności gruntu, wody, powietrza, żywności, pasz oraz powierzchni ciała ludzi lub zwierząt, niebezpiecznymi substancjami i mieszaninami chemicznymi, materiałami promieniotwórczymi lub środkami biologicznymi, niezależnie od ich rodzaju i czasu ich oddziaływania;
12) systemy wykrywania skażeń i alarmowania o skażeniach – powiązany organizacyjno-technicznie zespół elementów przeznaczonych do identyfikacji skażeń, wytwarzania, gromadzenia, przetwarzania i wstępnej analizy informacji o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów promieniotwórczych, środków biologicznych, a także o powstałych w następstwie takich zdarzeń skażeniach oraz o potencjalnych źródłach tych zagrożeń;
13) środek reagowania kryzysowego NATO – zaplanowany zestaw działań, który w przypadku kryzysu, po zaakceptowaniu przez Radę Północnoatlantycką, może zostać zrealizowany przez państwa członkowskie lub sojusznicze dowództwa;
14) wykrywanie skażeń – działanie realizowane w określonym rejonie i czasie w celu potwierdzenia lub wykluczenia obecności niebezpiecznych substancji i mieszanin chemicznych, materiałów promieniotwórczych i środków biologicznych;
15) zagrożenie – sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia lub środowiska lub wywołującą ograniczenia w działaniu organów administracji publicznej;
16) CBRN – komunikaty opracowane zgodnie z metodyką ATP 45 poprzez system informatyczny Promień dotyczący zarżenia chemicznego, biologicznego, radiacyjnego i nuklearnego;
17) KSWSiA – Krajowy System Wykrywania Skażeń i Alarmowania;
18) SI Promień – system informatyczny Promień wraz z programem grafiki operacyjnej;
19) ODN – Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania;
20) SWA – system wykrywania i alarmowania;
21) SWO – system wczesnego ostrzegania;
22) ZSZ – zakłady służby zdrowia.
23) GCZK – gminne centra zarządzania kryzysowego, jeżeli takie zostały utworzone, lub komórki organizacyjne urzędu gmin właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego podległe wójtowi
ROZDZIAŁ II
Zasady funkcjonowania SWA
§ 2
1. Wykrywanie zagrożeń, ostrzeganie i alarmowanie ludności realizowane jest w oparciu o SWA. System ten przygotowuje się i organizuje w czasie pokoju, a uruchamia się w sytuacji opisanej w § 1 ust. 2 niniejszego załącznika.
2. Gminny SWA polega na:
1) uzyskaniu informacji o zbliżaniu się lub stwierdzeniu faktu o wystąpieniu na terenie gminy zagrożenia życia i zdrowia ludzi, związanego ze stosowaniem środków rażenia, wystąpienia klęsk żywiołowych, awarii obiektów technicznych, skażeń chemicznych, promieniotwórczych, zakażeń biologicznych, powodzi i pożarów lub innych podobnych zdarzeń;
2) określaniu rodzaju, miejsca, skali i możliwych skutków zaistniałych zagrożeń oraz wyznaczaniu niebezpiecznych stref;
3) ostrzeganiu i alarmowaniu ludności o zbliżającym się zagrożeniu oraz informowaniu o zalecanych zasadach postępowania ludności w określonej sytuacji zgodnie z przyjętymi procedurami opracowanymi przez instytucję i jednostki organizacyjne odpowiedzialne za przeciwdziałanie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludności, o których mowa w pkt 1.
3. Celem gminnego SWA jest minimalizowanie strat w ludziach i środkach materialnych oraz środowiska naturalnego w sytuacji wystąpienia zagrożenia lub zdarzenia mającego charakter katastrofy.
4. Cel osiąga się poprzez:
1) działania zapobiegawcze;
2) monitorowanie stanu środowisk, w których powstają zagrożenia;
3) zapewnienie obiegu informacji między organami zarządzającymi w sytuacji wystąpienia zagrożenia, opisanego w ust. 2 pkt 1, przekazanie ludności informacji o zagrożeniu w odpowiednim czasie.
5. Gminny SWA funkcjonuje w ramach:
1) Gminnego systemu ostrzegania i alarmowania – SOiA;
2) Powiatowego systemu ostrzegania i alarmowania – SOiA;
3) Wojewódzkiego systemu ostrzegania i alarmowania – SOiA;
4) Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania – KSWSiA;
5) Systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, zwany dalej – ODN.
6. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania SWA w wyższych stanach gotowości obronnej państwa należy złożyć wniosek na wyłączenie pracowników instytucji realizujących przedmiotowe zadania od obowiązku czynnej służby wojskowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ III
Zasady organizacja SWA
§ 3
1. Wójt organizuje SWA na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze gminy.
2. Uruchomienie gminnego SWA w sytuacjach, o których mowa w § 1 ust. 2 następuje za zgodą Wójta Gminy, stosownie do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego.
3. Wójt w przypadku, gdy uruchomienie nie jest realizowane na podstawie wojewódzkiego SWA, przekazuje informację do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Bydgoszczy o fakcie podjęcia działań w ramach SWA na administrowanym przez siebie terenie.
4. Gminne SWA składa się z jednostek podstawowych i wspomagających:
1) w skład jednostek podstawowych wchodzą podmioty wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1 – 12 niniejszego zarządzenia;
2) w skład jednostek wspomagających wchodzą podmioty wymienione w § 1 ust. 4 pkt 2 – 46 załącznika nr 1 do przedmiotowego zarządzenia.
5. Jednostki wchodzące w skład SWA, o których mowa w ust. 4, są zobowiązane do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 oraz ich prognozowanie, wykrywanie i alarmowaniem ludności o ich wystąpieniu.
6. Wójt poprzez komórkę organizacyjną urzędu gminy właściwą w sprawach zarządzania kryzysowego realizuje zadania w ramach SWA.
7. Wójt wyznacza Sekretarza Gminy, do podjęcia współpracy z jednostkami organizacyjnymi, organami, instytucjami, inspekcjami, służbami, strażami i podmiotami leczniczymi celem zapewnienia poprawności realizacji zadań SWA na terenie gminy.
8. W struktury SWA wyznacza się pracowników, którzy w swoich jednostkach realizują zadania z zakresu zarządzania kryzysowego oraz zadania w ramach Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach.
9. SWA organizuje się na szczeblu gminnym zgodnie z jednolitymi zasadami – KSWSiA.
10 Na szczeblu gminy Aleksandrów Kujawski zadania w ramach SWA realizuje komórka organizacyjna urzędu gminy właściwa w sprawach zarządzania kryzysowego oraz inne jednostki organizacyjne, organy, inspekcje, służby, straże i podmioty lecznicze realizujące zadania w ramach SWA, a podległe lub współpracujące na podstawie porozumienia lub umowy z Wójtem albo osobą przez niego wskazaną.
11. Przepisy § 3 ust. 6-9 stosuje się odpowiednio do gminy z uwzględnieniem zagrożeń i uwarunkowań oraz sposobu funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej, organu, inspekcji, instytucji, służb, straży i podmiotu leczniczego na terenie gminy.
12. Koordynacja, nadzór i współpraca winna następować zgodnie z poniższymi zasadami:
1) Wójt wyznacza zadania w ramach SWA dla pracownika zarządzania kryzysowego, który bezpośrednio współpracuje z PCZK i innymi jednostkami organizacyjnymi, inspekcjami, służbami, strażami i podmiotami leczniczymi, które w swym statucie organizacyjnym mają obowiązki, o których mowa w § 2 ust. 2 oraz realizują zadania w ramach SWA na podległym terenie;
13. Jednostki podstawowego składu SWA, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1 w oparciu o posiadane przez nie kompetencje oraz zgodnie z właściwością miejscową i rzeczową na podległym terenie realizują zadania,:
1) nadzór i koordynacja zagrożeń, o których mowa w § 2 ust 2 pkt 1;
2) pobieranie próbek, monitorowanie skażeń oraz określanie stopnia skażenia
i zakażenia produktów żywnościowych, wody, powietrza i gleby;
3) oznaczanie stref niebezpiecznych oraz obserwacja i analiza skażeń;
4) wstępna prognoza skutków zagrożeń;
5) powiadamianie i przekazywanie danych o zagrożeniach (w tym skażeniach) do jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających;
6) przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych;
7) określanie skutków zdarzeń oraz prognozowanie ich rozwoju;
8) informowanie ludności o zalecanych sposobach postępowania;
9) wymiana informacji z sąsiednimi województwami i innymi jednostkami organizacyjnymi według przyjętych procedur;
10) okresowe prowadzenie pomiarów skażeń;
11) podejmowanie działań zabezpieczających i ochronnych oraz instruowanie o sposobach wykonania takich działań;
12) opracowywanie planów, informacji, wniosków, procedur, instrukcji i propozycji dla organów kierowania w gminie, w zakresie rozwoju sytuacji kryzysowej oraz przeciwdziałaniu skutkom potencjalnych i zaistniałych zagrożeń, o których mowa w pkt 1;
13) prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania nadawanego przez Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania – ODN;
14) opracowywanie komunikatów CBRN zgodnie z metodyką ATP 45 na potrzeby zagrożeń chemicznych, biologicznych lub radiacyjnych oraz ćwiczeń i treningów
w ramach KSWSiA przy wykorzystaniu SI Promień.
14. Wójt realizuje zadania opisane w ust. 13, uwzględniając lokalne warunki realizacji zadań wynikających z miejscowej specyfiki zagrożenia i uwarunkowań oraz sposobu funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej, organu, inspekcji, instytucji, służb, straży i podmiotu leczniczego na terenie gminy.
15. Wójt realizuje zadania opisane w ust.13 pkt 1-12 wspólnie z PCZK uwzględniając lokalne warunki realizacji zadań wynikających z miejscowej specyfiki zagrożenia i uwarunkowań oraz sposobu funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej, organu, inspekcji, instytucji, służb, Straży l podmiotu leczniczego na terenie danej gminy.
16. Zadania opisane w ust. 13 pkt 13 i 14 są prowadzone wyłącznie przez PCZK, które realizuje je również na rzecz gminy;
16. Na czas pokoju „P” jednostki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1 realizują zadania, o których mowa w ust. 13 oraz zadania wynikające z planu współdziałania jednostek organizacyjnych wchodzących w skład KSWSiA, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia RM z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach.
17. Na czas „W” jednostki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1 wchodzą
w skład grupy wykonującej zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwem ludności cywilnej, poprzez realizację zadań, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r o obronie Ojczyzny.
18. Wójt powierza komórce organizacyjnej urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego opracowanie planu SWA.
19. Plan działania SWA zawiera rozpoznanie skażeń oraz wykaz
i procedury, które nie podlegają udostępnieniu w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej.
20. Plan działania SWA zatwierdza Wójt lub osoba przez niego wyznaczona posiadająca pisemne upoważnienie.
21. Komórka organizacyjna urzędu gminy właściwa w sprawach zarządzania kryzysowego obowiązana jest do:
1) bieżącego aktualizowania, „Planu SWA” wraz z wykazem osób realizujących zadania SWA na terenie gminy;
2) sprawowania nadzoru nad procesem powołania nowych jednostek organizacyjnych systemu, ich wyposażenia w sprzęt oraz szkolenia;
3) nadzoru na poprawnością wykorzystania i stosowania oraz nad stanem technicznym radiotelefonów wykorzystywanych w radiowej sieci;
4) prowadzi nadzór nad wydatkowaniem środków przeznaczonych
na potrzeby realizacji zadań w ramach SWA, a związanymi z obronnością i bezpieczeństwem ludności cywilnej.
ROZDZIAŁ IV
Zasady przekazywania informacji i alarmowania
§ 4
1. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach stosuje się zgodnie z § 4 załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. W przypadku zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa zastosowanie mają alarmy, sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze określone w załączniku do rozporządzenia z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach, a w szczególności:
1) do przekazywania poprzez akustyczny system alarmowy alarmów, o których mowa w ust. 2 w pierwszej kolejności należy wykorzystywać radiowe systemy włączania syren, zwany dalej – RSWS oraz syreny alarmowe funkcjonujące poza RSWS;
2) w celu sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych, wskazane jest przeprowadzanie głośnych prób syren w ramach prowadzonych treningów i zgodnie z harmonogramem ich realizacji lub w innych sytuacjach, na podstawie stosownych poleceń właściwego miejscowo organu administracji publicznej; stosowany sygnał – dźwięk ciągły, trwający 1 minutę;
3) dopuszcza się realizację sprawdzenia technicznego urządzeń alarmowych w ramach prowadzonych treningów, z wykorzystaniem trybu „cichego sprawdzenia syren” lub pięciosekundowego uruchomienia syren alarmowych;
4) wykorzystania sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów i ćwiczeń systemu możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu z 24 godzinnym wyprzedzeniem, w środkach masowego przekazu
i w sposób zwyczajowo przyjęty. Ogłoszenie powinno zawierać informację
o zakresie i zasięgu terytorialnym prowadzonego treningu i ćwiczenia;
5) w przypadku wystąpienia zagrożeń wymagających ostrzegania i alarmowania ludności w innym stanie prawnym niż wymienionym w pkt 4, stosuje się komunikaty, ostrzeżenia i alarmy przewidziane stosownymi procedurami Planu Zarządzania Kryzysowego;
6) organ administracji publicznej oraz inni dysponenci systemów lub środków łączności zapewniają możliwość ich wykorzystania na potrzeby przekazywania informacji o zagrożeniach i alarmowania;
7) za upowszechnienie sygnału, o których mowa w ust. 2, wśród ludności - odpowiedzialnymi są kierownicy jednostek organizacyjnych, instytucji, służb, a w szczególności kierownictwo jednostki samorządu terytorialnego;
8) dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowanie ludności w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie;
9) organ administracji publicznej oraz inni dysponenci systemów lub środków łączności zapewniają możliwość ich wykorzystania na potrzeby przekazywania informacji o zagrożeniach i alarmowania uwzględniając zasady priorytetu organu administracji rządowej;
10) za stworzenie warunków do działania oraz przygotowanie do działania urządzeń alarmowych odpowiada organ administracji publicznej w zakresie swojej właściwości terytorialnej.
3. Metody i sposoby przekazywania informacji określone są obowiązującymi normami i standardami ogólnokrajowymi oraz przepisami resortowymi.
4. W sytuacji awaryjnej Wojewoda może doraźnie ujednolicić sposób postępowania dla jednostek współdziałających o różnym podporządkowaniu.
5. Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w ramach SWA dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:
1) natychmiastowe przekazywanie informacji o:
a) wykryciu skażeń radiacyjnych - natychmiast po wzroście mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz po ponownym jej wzroście o dowolną wartość,
b) wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia lub wyzwolenia niebezpiecznych środków trujących i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz po określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza),
c) wykryciu skażeń biologicznych lub substancji pochodzenia organicznego lub biologicznego (mikroorganizmy, wirusy, toksyny), które stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzkiego,
d) wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia,
e) awarii i katastrofie oraz wzroście mocy dawki promieniowania szkodliwego dla organizmu,
f) zagrożeniach naturalnych: powodziach, pożarach i sytuacjach wywołanych anomaliami pogodowymi;
2) okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określa się według odrębnych ustaleń;
3) treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych
tj. pamięci zewnętrznej, płyty CD i DVD lub w teczkach w postaci dziennika działania w formie papierowej.
6. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1. Sposób i rodzaj ostrzegania i alarmowania ludności są zależne od skali i skutków zaistniałego zagrożenia tzn. o:
1) zagrożeniach niewymagających natychmiastowych działań ochronnych informuje się ludność w komunikatach nadawanych przez środki masowego przekazu, treść komunikatu ustala, Wójt, stosownie do rodzaju i skali zagrożeń;
2) zagrożeniach wymagających natychmiastowych działań ochronnych, informuje się ludność za pośrednictwem sygnałów powszechnego ostrzegania
i alarmowania, zgodnie z ust. 1 i 2 pkt 1. O sposobie przekazania informacji decyduje Wójt stosownie do rodzaju i skali zagrożeń.
ROZDZIAŁ V
Siły i środki na potrzeby SWA
§ 5
Wyposażenie jednostek organizacyjnych, organów, służb, straży, instytucji i podmiotów leczniczych realizujących zadania w ramach SWA winno zostać zapewnione zgodnie z poniższymi zasadami:
1) podstawowe wyposażenie na potrzeby realizacji zadań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 normują inne odrębne przepisy prawa dotyczące urządzeń, narzędzi, odzieży ochronnej i osobistej wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne, służby, straże, inspekcje, instytucje i podmioty lecznicze, realizujące swoje zadania statutowe na potrzeby SWA;
2) w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5% wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
3) koszty, o których mowa w art. 10 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach, a dotyczące przygotowania i przeprowadzania treningów i ćwiczeń są pokrywane z budżetu państwa z części, których dysponentami są podmioty wymienione w art. 10 ust. 1 wymienionego rozporządzenia;
4) szczegółowe (specjalistyczne) wyposażenia, urządzenia oraz siły i środki, na potrzeby powszechnego systemu ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach wymienionych w § 2 ust. 2 pkt. 1 realizowanych w ramach SWA winno być pokrywane przez jednostki, instytucje służby, straże i podmioty lecznicze, które odpowiadają za bezpieczeństwo ludności na podległym mu terenie, a szczególności jednostki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust 1;
5) przyjmuje się, że zasoby sprzętowe ustalane dla potrzeb SWA nie są przewidziane tylko na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny. Zasoby te winny być wykorzystywane w normalnych (codziennych) warunkach funkcjonowania państwa, w szczególności podczas:
a) działań ratowniczych,
b) szkoleń oraz realizacji bieżących zadań i obowiązków nałożonych w ramach SWA,
c) zagrożeń generujących potrzebę udzielenia pomocy humanitarnej.
ROZDZIAŁ VI
Szkolenia w ramach SWA
§ 6
1. Wojewoda Kujawsko-Pomorski zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny oraz § 10 rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach, prowadzi i nadzoruje na terenie województwa ćwiczenia z wykorzystywaniem funkcjonujących systemów w ramach SWA nie rzadziej niż raz w roku oraz uczestniczy w ogólnokrajowym ćwiczeniu dotyczącym systemu KSWSiA nie rzadziej niż raz na trzy lata.
2. Wójt Gminy po ukazaniu się wytycznych i procedur WCZK, poleca Komórce organizacyjnej urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego wydanie dokumentacji w rama SWA i SWO w tym:
1) instrukcje, procedury i wytyczne w przedmiocie zasad i trybu prowadzenia
i realizacji zadań opisanych w § 3 ust. 13 oraz treningów, ćwiczeń i szkoleń, na terenie gminy Aleksandrów Kujawski,
2) instrukcje, procedury i wytyczne dla GCZK w ramach SWA, a realizujących zadania SWA w ramach KSWSiA oraz ODN.
ROZDZIAŁ VI
Rola Urzędu Gminy w ramach SWA
§ 7
1. Punktem centralnym (centrum dyspozycyjnym) SWA na terenie gminy Aleksandrów Kujawski jest Urząd Gminy Aleksandrów Kujawski. W ramach SWA w Urzędzie Gminy prowadzona jest wymiana informacji ze wszystkimi jednostkami i instytucjami, wchodzącymi w skład SWA w zakresie przekazywania danych dotyczących awarii, katastrof, skażeń, zakażeń i innych nadzwyczajnych zagrożeń dla ludności i środowiska. Okresowo przekazywane są również dane dotyczące warunków meteorologicznych, pomiarów mocy dawki w terenie, kontroli napromienienia, skażeń komponentów środowiska i żywności.
2. Do zasadniczych zadań nadzorczych i koordynacyjnych, realizowanych przez Urząd Gminy w ramach SWA, należy:
1) koordynacja działań elementów wchodzących w skład SWA w sytuacji wystąpienia zagrożeń, skażeń i zakażeń oraz podczas treningów i ćwiczeń;
2) utrzymywanie łączności ze wszystkimi jednostkami i instytucjami, wchodzącymi w skład SWA oraz zapewnienie sprawnego obiegu informacji o sytuacji zagrożeń, skażeń i zakażeń;
3) zbieranie informacji z elementów SWA oraz innych dostępnych źródeł o skażeniach chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych (radiacyjnych), powstałych w wyniku zagrożeń czynnikami masowego rażenia – CBRN i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludności i środowiska, występujących na obszarze gminy;
4) prowadzenie analizy danych, otrzymywanych z elementów SWA oraz prognozowanie sytuacji zagrożeń, skażeń i zakażeń;
5) opracowanie, w uzgodnieniu z pozostałymi elementami, wchodzącymi w skład SWA, informacji dotyczących:
utrzymywania i aktualizacji baz danych o źródłach zagrożeń,
utrzymywania odpowiednich sił i środków w gotowości do podjęcia działań oraz ich uruchamiania w przypadkach wystąpienia zagrożeń,
funkcjonowania, koordynacji i interoperacyjności SWA i przekazywanie ich do rozpatrzenia właściwym organom;
6) prowadzenie nasłuchu sygnałów powszechnego ostrzegania ludności o zagrożeniu uderzeniami z powietrza;
7) utrzymanie sprawnej łączności z jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, inspekcjami, strażami, służbami, wchodzącymi w skład systemu SWA;
8) prognozowanie i określenie rzeczywistej sytuacji zagrożeń;
9) opracowanie wniosków i propozycji do decyzji Wójta;
10) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności na terenie gminy;
11) przekazywanie danych o zagrożeniach do WCZK, PCZK w Aleksandrowe Kujawskim oraz do jednostek organizacyjnych Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania;
12) przekazywanie decyzji Wójta w zakresie wykrywania, rozpoznawania i alarmowania ludności.
ROZDZIAŁ VII
Przepisy końcowe
§ 8
1. Sposób wprowadzenia i organizacji SWA uzgadnia się ze Starostą Aleksandrowskim, z jednostkami realizującymi zadania w zakresie SWA na podległym terenie oraz z jednostkami ochotniczej straży pożarnej z terenu gminy.